Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

95% af SEO-konsulenter er slyngler

Forleden var jeg til et arrangement med Martin Thorborg i Frederikshavn, og som sædvanlig oplevede vi Martin i absolut topform, og han havde mere end svært ved at få hold på snakketøjet da tiden var udløbet.

Martin kom med rigtig mange gode pointer, som os der agerer online kan lære af, men han sagde også en enkelt ting, der har ansporet mig til at skrive dette blogindlæg. Thorborg sagde nemlig følgende: “95% af seo-konsulenter er slyngler“. Selvom jeg ikke er helt enig med ham i at procentsatsen er så høj, er jeg nok desværre nødt til at give ham ret i at der er mange telefonbogshajer derude, som har skiftet branche til seo, men især PPC-verdenen.

Metoderne de bruger er stort set de samme som da de solgte telefonbogsannoncer, det er blot et andet medie de forsøger at sælge til uvidende, travle forretningsdrivende og e-handlende. Et af de faste samtaleemner når jeg er rundt til foredrag og workshops er de telefonsælgere, som mine kursister slås med til daglig.

Jeg synes sgu at det er trist at der er så mange der udnytter folks uvidenhed, men nogen gange er jeg også tilbøjelig til at sige at det sgu er folks egen skyld – For ofte bruger folk ikke engang 5 minutter på at google sin potentielle samarbejdspartner. Derfor har jeg lavet en lille guide, som du kan bruge næste gang du har en fantast i telefonen.

Guide til navigation i hajfyldt farvand

1: Spørg efter referencer, og RING til dem.

Det kan godt være at sælgeren har et par referencer på sin hjemmeside, men han skal helst kunne levere dig en mere fyldig referenceliste på mail. Gør dig selv en tjeneste, og ring til et par stykker af dem, og spørg ind til deres erfaringer med firmaet. Jeg har set eksempler på referencer der aldrig havde hørt om firmaet.

2: Søg på Google efter sælgerens navn, og firmanavn.

Et af de bedste steder at finde ris og ros om et firma er på Google. Lav en søgning på firmanavn og ansattes navn, og se om der er nogen der skriver om firmaet. Et eksempel på en sådan søgning er denne: Ville du handle med dem?

3: Tag et kig på hjemmesiden.

Et af de bedste steder at se om en sælger har styr på sit kram er på hans eget website. Ser det professionelt ud, og er der synlige kontaktoplysninger? Hvis du kun kan finde et firmanavn, en anonym adresse og måske en mailadresse kan der være ugler i mosen. Seriøse virksomheder har oftest seriøse ansatte, der ikke er bange for at lægge navn og ansigt på hjemmesiden.

4: Spørg hvordan de vil løse opgaven

Kan du ikke få et klart svar på det forholdsvis simple spørgsmål, eller mumler sælgeren noget om automatiserede systemer? Så find et andet sted. I mine øjne bør man kunne få et klart svar på hvad sælgeren vil gøre ved ens hjemmeside eller adwordskampagner.

5: Pris og kvalitet hænger sammen

Som med alt andet er det sådan at hvis prisen lyder for god til at være sand, er det nok også sådan. Man får ikke meget søgemaskineoptimering for 299 om måneden, eller gratis for den sags skyld. Hvis sælgeren lokker med at optimering er gratis hvis søgeordene ikke kommer blandt de bedste resultater skal du lige overveje om der er tale om søgeord uden konkurrence, således at sælgeren er sikker på at søgeordene vil ranke, du vil betale, og ikke få noget trafik, fordi der er tale om søgeord med lille værdi.

Har du selv haft erfaringer med “annoncehajer?”

You may also like

Sikring af kvalitet i linkbuilding

Som en opfølgning på mit indledende indlæg om linkbuilding anno 2011 vil det være nærliggende at komme lidt ind på hvordan du kan sikre dig at du ikke spilder tiden når du linkbuilder. Jeg kan nemlig se på tilmeldingerne til mit “Google-straffede” linkkatalog at folk stadig tilmelder deres hjemmeside i stor stil, selvom mit linkkatalog […]

Backup, backup, backup

Der var engang hvor denne blog handlede om forskellige Google Website Optimizer tests, og du ville blandt andet kunne læse hvorfor jeg har fravalgt e-mærket, efter en GWO test som ikke faldt ud til E-mærkets fordel. Som du blandt andet kan se her: Strategen.dk fik indlægget da lommeregneren op flere steder. Men alt det er […]

Er dine adwords en udgift eller investering

I den seneste tid har jeg haft fingrene langt nede i rigtig mange adwordskonti, primært for mindre og mellemstore virksomheder, enten i forbindelse med optimering eller blot gennemgang af kontoen. Jeg var udmærket klar over at der er meget at hente for rigtig mange mindre erhvervsdrivende på seo-delen, for det er jo et komplekst emne […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *