Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Du bestemmer dine placeringer på Google

Har du oplevet, at din hjemmeside har rigtig gode placeringer når du tjekker dine vigtige søgeord? Det er jo helt fantastisk, eller er det?

Du kan nemlig meget nemt være ramt af personaliserede resultater – Eller med andre ord: Google viser dig de resultater du tidligere har klikket på.

Det er jo en smart lille funktion, at de resultater man tidligere har klikket på kommer højere op – For hvis man gentagne gange har klikket på linket til en hjemmeside på Google, må det jo betyde at man finder den side særligt interessant, og så giver Google den lige lidt bedre placeringer.

Google kan basere de personaliserede resultater både på, at du er logget ind med din Google konto, eller på cookies, der bliver lagt i din browser når du søger. Det bør du være opmærksom på, hvis du vil tjekke dine placeringer.

Sådan tjekker du dine placeringer på Google

Hvis du vil tjekke dine placeringer, og se hvordan resten af verden ser en søgning på et af dine vigtige søgeord, kan du bruge en eller flere af disse fremgangsmåder:

  • Sørg for, at du ikke er logget ind på din Google-konto
  • Brug en anden browser, og sørg for at slette cookies efterfølgende
  • Brug en side som impersonal.me – Her kan du få helt anonyme søgninger.

Selvom du er logget ud af din googlekonto, vil du stadig kunne risikere at få personaliserede resultater. Du kan dog fortælle Google, at du ikke ønsker at bruge dine tidligere søgninger, det gør du således:

  1. Log ud af Google
  2. Klik på det lille tandhjul øverst til højre
  3. Klik på Webhistorik
  4. Hvis der står “Dine søgeresultater kan være tilpasset ved hjælp af søgeaktiviteter på denne computer.” kan du klikke på “Deaktiver tilpasninger, der er baseret på søgeaktivitet.”

Bemærk at overstående løsning ikke er bulleproof, vil du være helt sikker, skal du bruge impersonal.me

You may also like

SEO tekster er sund fornuft

Når du skriver tekster og artikler til din hjemmeside, er det vigtigt at du sætter dig i dine besøgendes sted, og vælger nogle udtryk og vendinger som de kunne tænkes at anvende i søgninger på Google. Der er jo ikke meget fornuft i at skrive stolpe op og stolpe ned om Dynomast, hvis brugerne i […]

Øget fokusering giver større udbytte

Som nogen måske ved, så fik Shoplr sårn lidt klø tilbage i oktober. Det betød så, at jeg flyttede aktiviterne over på miloo.dk. Samtidig gennemførte jeg en komplet rebranding af virksomheden. Samtidig med navneskiftet blev fokus ændret, så der nu kun er modetøj og boligindretning tilbage på sitet. Det har til gengæld givet pote på […]

Ny hjemmeside til sammenligning af priser

I går satte jeg et helt nyt projekt online: shoplr.dk. Tanken er at lave et lidt mere avanceret affiliatesite, som henter priser fra en lang række forskellige kilder. Det er et super spændende projekt at arbejde på, da jeg laver alting fra bunden – Ingen crappy wordpresspjank her. Det er ikke noget nyt påfund jeg […]

4 kommentarer

    1. Hej Rene
      Jeg forstår ikke dit link? Det åbner en søgning i Google, men jeg forstår ikke, hvordan du bruger det. Kan du komme med en uddybning? Også uden det bliver Rocket Science? 🙂
      Vh Hanne

      1. Hej Hanne – Hele hemmeligheden ligger i parametren &pws=0 i Rene’s link, når det er med viser google resultater uden personalisering. Så du skal blot lave en søgning, det bliver ikke nemmere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *