Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Er dine adwords en udgift eller investering

I den seneste tid har jeg haft fingrene langt nede i rigtig mange adwordskonti, primært for mindre og mellemstore virksomheder, enten i forbindelse med optimering eller blot gennemgang af kontoen.

Jeg var udmærket klar over at der er meget at hente for rigtig mange mindre erhvervsdrivende på seo-delen, for det er jo et komplekst emne som man ikke bare lige kaster sig ud i og erobrer. Men at der findes så mange virksomheder der bevidstløst bløder penge ud af kassen og lige lukt ned i Googles bugnende pengetank har nu alligevel overrasket mig. For hvorfor dog blive ved med at poste penge i noget der ikke giver et afkast?

En af de kommentarer jeg oftest er stødt på, er at folk nødigt vil hæve budgettet, for så har de svært ved at hente pengene hjem igen. Det virker nærmest som om at den generelle holdning til adwords er at det er en nødvendig omkostning, blot fordi de andre også er tilstede.

Men sådan bør det ikke være. Google Adwords skal være en investering, som danner grundlag for vækst og øget indtjening til din virksomhed, og ikke blot øgede udgifter, fordi konkurrenterne jo også kan findes på dine søgninger. Men har du undersøgt om konkurrenten laver penge på den eksakte søgning? Måske er den også en udgift for ham?

At Google adwords er avanceret markedsføring er der ingen tvivl om, men der er til gengæld heller ingen tvivl om at det nok er den mest effektive måde at markedsføre din online – eller offline – forretning. Ingen andre steder har du samme mulighed for at ramme din potentielle kunde netop når hun sidder med dankortet i hånden.

Hvordan gør man sit adwords budget til en aktiv medspiller?

Der er ingen tvivl om, at for at man kan tjene penge på sine adwordsannoncer skal der optimeres, struktureres og ikke mindst analyseres på data. For det nytter jo ikke noget at få besøgende ind, hvis du ikke ved om de konverterer – Så hele dit setup skal være klar til at modtage besøgende fra Google Adwords – Eller facebookannoncer, Bing eller hvor du nu kører kampagner.

Hvordan kommer du så ordentligt i gang? Du kan gribe det an på to måder:

  1. Du kan selv optimere dine adwords kampagner
  2. Du kan få andre til at optimere dine adwords kampagner.

Begge metoder har sine fordele – og ulemper, og du skal være bevidst om dem inden du vælger.

Vil du selv optimere?

Fordele:

  • Du sparer udgiften til ekstern konsulent
  • Du kender dine produkter og forretning bedst
  • Du kan agere lynhurtigt

Ulemper:

  • Du skal sætte dig ind i Google Adwords, og bruge tid på optimering – kan du tjene flere penge på din kerneydelse i den tid?
  • Du risikerer at “optimere forkert” – så du får flere udgifter end udgiften til den eksterne konsulent.

Vil du lade andre optimere?

Fordele:

  • Du får ekspertisen, uden at skulle bruge timer på at sætte dig ind i adwords
  • Du får sparring og ideer til dine annoncer og tiltag
  • Du får en konkret besparelse i forhold til hvis du selv administrerer *med forbehold 😉

Ulemper:

  • Du ved ikke om du rent faktisk får den ydelse du betaler for
  • Uigennemsigtige afregningsmodeller kan betyde en merpris i forhold til din egen optimering af adwords
  • Du skal – måske – kontakte konsulenten for at få ændret ting

Hvad skal jeg så vælge?

Ja, det må være helt op til dig, men mit råd skal være: Har du ikke ekspertisen til selv at optimere Google Adwords, så skal du enten tilegne dig den, eller få nogen til at administrere dine adwords for dig. Hvem ved – Det kan jo være at det ikke er så dyrt som du regner med. Du kan jo lige ringe og spørge mig 😉

Men hvis du vælger en ekstern konsulent, så gør lige dig selv den tjeneste at søge lidt på vedkommende – Så du er sikker på at få en reel ydelse leveret. Vil du selv lære mere om Google Adwords – Så kan jeg anbefale Andreas Lolk’s gratis e-bog om adwords – Få den her.

Det er nok en af de bedste e-bøger jeg har set om Google adwords, og du får alle 189 sider helt gratis.

You may also like

Sikring af kvalitet i linkbuilding

Som en opfølgning på mit indledende indlæg om linkbuilding anno 2011 vil det være nærliggende at komme lidt ind på hvordan du kan sikre dig at du ikke spilder tiden når du linkbuilder. Jeg kan nemlig se på tilmeldingerne til mit “Google-straffede” linkkatalog at folk stadig tilmelder deres hjemmeside i stor stil, selvom mit linkkatalog […]

Backup, backup, backup

Der var engang hvor denne blog handlede om forskellige Google Website Optimizer tests, og du ville blandt andet kunne læse hvorfor jeg har fravalgt e-mærket, efter en GWO test som ikke faldt ud til E-mærkets fordel. Som du blandt andet kan se her: Strategen.dk fik indlægget da lommeregneren op flere steder. Men alt det er […]

Google ads er et godt værktøj til at fremhæve din virksomhed

Næsten uanset hvad man fortager sig nu om dage, så kan man foretage sig det på internettet. Hvis du har en virksomhed, og den ikke findes online, så går det nok ikke så godt som det kunne gøre. Alle mennesker bruger et sted imellem 20min og et par timer om dagen på at surfer online. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *