Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Google som værktøj til SEO

Et af de billigste, og mest brugte værktøjer i min værktøjskasse er søgemaskinen Google. Udover at svare på vores små dagligdags spørgsmål, som hvad koster spidsen af en jetjager eller hvordan snaver man, kan Google faktisk bruges til rigtig mange spændende ting når vi snakker søgemaskineoptimering, og ikke mindst arbejde med indholdet på din hjemmeside. Du kan nemlig få en lang række oplysninger om din hjemmeside, som du kan bruge i dit arbejde med at optimere den.

Jeg vil herunder kort beskrive nogle af de søgninger jeg selv bruger ofte, og ikke mindst hvad jeg bruger dem til. Hvis du selv kender til gode søgninger, som ikke er med her, må du endelig skrive en kommentar.

allinanchor: Med denne søgning kan du finde sider, som har søgeordet i ankertekster på links der peger ind på siden. Hvis du eksempelvis vil finde sider der er linket med ordene ibsens gibsgebis kan du lave denne søgning: allinanchor:ibsens gibsgebis. Bemærk, er det kun et enkelt ord du vil finde kan du bruge inanchor:gibsgebis.

allintext: Find sider hvor søgeordet forekommer i teksten. Du kan også komme ud for at få vist resultater, hvor søgeordet kun forekommer i links der peger på siden. Dem undgår du med allintext søgningen. allintext:brændt barn

allintitle: Find sider, hvor alle ordene i søgningen forekommer i sidens titletag. Denne er især nyttig hvis du vil tjekke om du har målrettet din hjemmeside mod bestemte søgeord, ved at inkludere dem i dit titletag. Du kan også bruge søgningen til at finde duplicate content i dine titles. allintitle:velkommen til min hjemmeside

allinurl: Viser dig sider, hvor alle ordene i søgningen fremgår i sidens adresse, eller URL. Det kan du jo bruge til at finde ud af hvor du kan få et link til din hjemmeside: allinurl:tilfoej link

cache: Giver dig Googles seneste cache for den pågældende url. Cachen er en kopi af din hjemmeside, som Google gemmer. Den er altid sjov, når nogen bliver taget med bukserne nede om anklerne, og sletter budskaber fra hjemmesiden. De kan ofte findes frem i cachen. Du finder også et lille link til googles seneste cache, når du ser på en resultatside på Google.

inanchor: Samme som allinanchor, blot med et enkelt ord.

intext: Samme som allintext.

intitle: Samme som allintitle.

link: Giver dig alle de sider der linker til et givent domæne eller en hjemmeside. Dog er data temmelig mangelfulde, så rent praktisk bruger jeg sjældent denne søgning. Der findes andre mere pålidelige værktøjer til at finde indgående linsk til en hjemmeside. link:seonord.dk

site: Dette er nok en af de vigtigste af de specielle søgeinput. Med site: finder du alle sider, som Google har i indekset fra den pågældende hjemmeside. Det er praktisk, når du lige skal tjekke om Google nu har indekseret din nye hjemmeside. Du kan også bruge site: i sammenhæng med de fleste af ovenstående søgninger. En søgning på intitle:søgemaskineoptimering site:seonord.dk vil for eksempel give alle de sider på SEOnord.dk, som har søgemaskineoptimering inkluderet i title-tagget.

Andre nyttige søgninger

Ovenstående søgninger er nok primært beregnet til søgemaskineoptimering og for hjemmesideejere, men Google har faktisk også puttet en lang række mere eller mindre nyttige funktioner ind i deres søgninger. Du kan finde den komplette liste her. Vidste du at du kan bruge Google som regnemaskine? Hvad er 2 + 2?

Er der noget jeg har glemt i ovenstående, så må du meget gerne smide en kommentar. Jeg vil da også meget gerne høre om kreative måder at bruge Google’s søgefunktioner på.

You may also like

Backup, backup, backup

Der var engang hvor denne blog handlede om forskellige Google Website Optimizer tests, og du ville blandt andet kunne læse hvorfor jeg har fravalgt e-mærket, efter en GWO test som ikke faldt ud til E-mærkets fordel. Som du blandt andet kan se her: Strategen.dk fik indlægget da lommeregneren op flere steder. Men alt det er […]

Er dine adwords en udgift eller investering

I den seneste tid har jeg haft fingrene langt nede i rigtig mange adwordskonti, primært for mindre og mellemstore virksomheder, enten i forbindelse med optimering eller blot gennemgang af kontoen. Jeg var udmærket klar over at der er meget at hente for rigtig mange mindre erhvervsdrivende på seo-delen, for det er jo et komplekst emne […]

Sikring af kvalitet i linkbuilding

Som en opfølgning på mit indledende indlæg om linkbuilding anno 2011 vil det være nærliggende at komme lidt ind på hvordan du kan sikre dig at du ikke spilder tiden når du linkbuilder. Jeg kan nemlig se på tilmeldingerne til mit “Google-straffede” linkkatalog at folk stadig tilmelder deres hjemmeside i stor stil, selvom mit linkkatalog […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *