Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Jul i juli – SEO tager tid

Er der noget sjovere end at sidde her i juli måned og planlægge julesalget? Måske, men hvis du ikke har sider der er målrettet til de søgninger folk laver i december, så er det nu du skal i gang.

Fra du sætter en side online, til den kan forventes at ligge godt til i søgemaskinerne kan der nemlig godt gå flere måneder, især hvis du går efter de mere konkurrenceprægede termer. Derfor er det en rigtig god ide at arbejde lidt målrettet med tingene, så du ikke bliver overrasket, når julen nærmer sig – For hvis du først tænker juleSEO når nisserne kommer i butikkerne er du nok for sent ude.

Jamen, jeg har ikke lyst til at have nisser på min hjemmeside året rundt

Det behøver du sådan set heller ikke. Hele hemmeligheden ligger i kampagnesider – Det vil sige sider, som ikke nødvendigvis kan tilgås via. din normale navigation, altså menuen. I stedet skal du oprette links fra brødteksten forskellige sider på din hjemmeside – og fra eksterne hjemmesider. Her følger mit forslag til en fremgangsmåde:

Find de julede søgninger

Som ved al anden søgemaskineoptimering gælder det, at du skal have lavet en søgeordsanalyse, så du ved hvad folk søger efter. Søgeordsanalysen har jeg skrevet om tidligere, så den vil jeg ikke bruge tid på her – Se hvordan du kan snedkerere en søgeordsanalyse. Når du laver din research til søgeordsanalysen kan din analytics være en god hjælp – For måske havde du skrevet om juletilbud sidste år, som oven i købet sendte besøgende til din side – Hvad søgte de på dengang? Det kan du måske få et hint om i din statistik.

Det kan også være en god ide, at kigge forbi nogen af de mange juleblogs, som ligger derude hele året – Er der brugt vendinger på dem, som du kan bruge på din egen side? Ellers kan du jo prøve Google’s søgeordsværktøj, og se om ikke der skulle ligge noget inspiration der.

Google Trends giver billede af variationer

Et andet interessant værktøj når vi taler mere sæsonbetonede søgninger som jul – eller sommer – er Google Trends, hvor du kan se hvor meget der søges på en term over tid. Der er for eksempel ingen tvivl om, hvornår folk søger på “playmobil”

Som det ses, er der temmelig mange søgninger i de sidste måneder af året, mens der i de resterende måneder stort set ikke søges, sammenlignet med de sidste måneder. Prøv selv Google Trends.

Lav dine julesider

Når du nu har fundet ud af hvilke søgetermer du gerne vil findes på til jul, så gælder det jo om at få puttet noget indhold på, som ikke nødvendigvis ligger på forsiden. Værktøjet du kan bruge er kampagnesider. Det er sider, som ikke nødvendigvis er tilgængelige fra den normale navigation på siden. Det vil sige, at du ikke behøver have et link ved siden af dine bikinier til kalendergaver.

Jamen – Er det ikke imod Google’s retningslinjer at lave den slags?

Der findes et fænomen der kaldes doorway pages – Det er sider, som oftest ligger på et helt andet domæne, og er overoptimeret til en given søgning. Ideen med doorway pages er, at man viser søgemaskinen denne overoptimerede side, mens almindelige brugere bliver viderestillet til den egentlige side – Det kunne være en webshop.

Det du skal lave, er derimod information pages, eller kampagnesider som jeg plejer at kalde dem. Det er sider som også er optimeret til et givent søgeudtryk, men samtidig også er målrettet brugerne. De er kendetegnet ved at ligge på samme domæne, have navigation og ikke mindst samme design som alle andre sider på hjemmesiden.

Opskriften på en god juleside

Nu står der juleside – Det kunne lige så godt være en påskeside, sommerside eller flæskeside. Uanset hvad du forsøger at optimere din side til, så kan du bruge nedenstående retningslinjer til at lave din kampagneside.

  • Skriv en god meta title til din side – Det primære søgeudtryk forrest, og så omkring 70 tegn
  • Skriv også en god description – Vigtig for, hvor mange der klikker videre når de ser din side på Google
  • Lav en overskrift med søgetermen i
  • Skriv en tekst på måske 200-400 tegn, hvor du beskriver hvordan dine produkter kan opfylde behovet som ligger i søgetermen
  • Lav nogen gode links til produkter og kategorier på siden
  • Lav links fra brødteksten på andre sider på din hjemmeside. Brug søgeudtrykket som ankertekst. Især hvis du ekskluderer siden fra den almindelige navigation er det vigtigt at du opretter links fra teksten rundt omkring.
  • Få eksterne links med søgeudtrykket som ankertekst

Følger du ovenstående retningslinjer, skulle der være en rimelig god chance for, at din side vil ligge godt, når folk i sidst i oktober begynder at tænke i julegaver (ja, man tror det er løgn, men nogen starter så tidligt!).

God fornøjelse – Og skulle du få lavet en rigtig god julekampagneside, kan du jo lave et link til den i en kommentar her, så vi andre kan beundre den

You may also like

Den der kommer først til mølle…

I sidste uge lancerede jeg et nyt site, som egentlig ikke er hverken fænomenalt eller særligt nyskabende. Det er ikke nogen hemmelighed at Finansielt.dk går målrettet efter klik på Adsense annoncer – og gerne i den dyre ende, som hele finans og pengeområdet jo er kendt for. Sådan et brandnyt site skal jo have noget […]

Storytelling: Forfør dine læsere med den røde tråd og levende indhold

Mange virksomheder bruger storytelling som en del af deres online marketing, og konceptet kan blive en stor succes for din virksomhed på tværs af platforme og medier. Men hvad er det der storytelling? Kig med her i artiklen eller læs mere om storytelling her. Storytelling handler om at fortælle en historie, som ændrer form og […]

Sådan holder du øje med Google’s mobile update

Med mindre du har været gravet ned i en skov de sidste par måneder, har du sikkert hørt rygtet: Den 21. april ændrer Google måden, hvorpå de viser søgeresultater når du søger fra en mobiltelefon. Det Google har fortalt er: Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, skal du nok regne med at få endnu færre […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *