Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Ved du hvad dine kunder kan lide?

Tænker du egentlig nogensinde rigtigt over, hvad dine kunder ønsker sig? Eller er det bare nogle mavefornemmelser, du render rundt med i stedet for at følge dine undersøgelser til dørs? Det handler om at have et kendskab til dem, man skal gøre tilfredse, og det starter selvfølgelig med rigtig god forberedelse.

Hvis dine kunder har givet udtryk for, at de er helt vilde med bold, så er det måske ikke en tur på museum, du skal gå efter. Det er selvfølgelig hårdt trukket op, men det er faktisk ikke helt dumt at have den tankegang. Hvis du virkelig vil imponere nogen med din virksomhed, så skal du også gøre en ekstra indsats, og det starter med at investere tiden.

Spørg ind – det har aldrig skadet nogen

Hvis du vil vide noget, må du heller ikke være bange for at spørge. Det har aldrig skadet at være nysgerrig, hvis man bare gør det på en god måde. Det betyder, at du sagtens kan spørge dine samarbejdspartnere og kunder, hvad de normalvis godt kan lide at lave på firmadage eller ture. Du kan også høre dem, hvilke interesser de har, og så kan du måske spore dig ind på noget, som kunne være sjovt.

Der findes også bureauer, som rent faktisk arbejder med at arrangere disse ting. Når du kender lidt til interesserne, kan du sætte dem på sagen, og du kan i større eller mindre omfang få det hele arrangeret, hvis du lægger pengene. Her er det selvfølgelig også et spørgsmål om, hvad du økonomisk har til rådighed.

Lav nogle undersøgelser

Der er altid gode grunde til at undersøge sit marked. Det gælder, når virksomheden skal lære kunderne at kende, og det gælder selvfølgelig også med samarbejdspartnere, leverandører, eller hvad det ellers kunne være. Lav nogle helt reelle undersøger, som viser, hvad der er populært, hvornår det er godt at lave hvilke aktiviteter, og hvilke typer af mennesker der sætter pris forskellige ting.

Lærer du sådanne ting at kende, er du sikkert allerede kommet et godt stykke af vejen. Alternativt kan du prøve dig frem de første gange og herefter tage imod den feedback, du får. Her vil der ofte være konkrete forslag til, hvad der efterspørges.

Gør noget ud af det

Hvis du arrangerer noget, kan du lige så godt gøre noget ud af det. Inviterer du virksomheder til et lidt vattet arrangement, vil de sikkert ikke blive specielt imponerede over, at du har arrangeret noget. Derfor vil det i mange tilfælde være bedre at vente, til du har noget ordentligt eller anderledes.

Det samme princip gælder jo i princippet, hvis du har en webshop, hvor du ved, du skal skille dig lidt ud, hvis du skal vinde kunderne. Her hjælper det heller ikke at lave fuldkommen det samme som ti andre på markedet, med mindre efterspørgslen er virkelig stor på et bestemt produkt. Typisk vil det være bedre at fokusere på at skille sig ud – eksempelvis ved at have den bedste kvalitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *