Måske har du allerede hørt om authorrank, den seneste opdatering fra Google. Authorrank er en måde at bedømme indhold på nettet, ud fra din historik som forfatter.
De seneste år har Google kæmpet en indædt kamp mod webspam i form af dårlige tekster og spamlinks – Det har resulteret i opdateringerne Panda og Penguin, som forsøger at begrænse effekten af webspam, og nu ser det ud til at vi kan vente en mængde opdateringer målrettet authorrank.
Tendensen inden for SEO går mod bedre indhold – og her kommer authorrank ind i billedet. Hvor Google typisk har kigget på links og tekst på det enkelte site, tager authorrank højde for en lang række andre faktorer – Blandt andet hvad du tidligere har skrevet, hvor mange der deler dit indhold på sociale medier, og hvem du interagerer med. Alt sammen nogen som i fremtiden vil have en stor betydning for dine placeringer. Til authorrank er knyttet begrebet authorship – Eller forfatterskab. Altså at google ved, hvilket indhold du har skrevet. Helt lavpraktisk vil du kunne se dette i søgeresultaterne:
[box type=”info”]Er authorrank så det eneste der tæller? Bestemt ikke. Hvis du har et website der ikke er ordentlig optimeret, er det nok ikke din authorrank du skal arbejde med først – Så er det mere effektivt at arbejde målrettet med søgeord, landingpages og andet onsite – Så vil du ofte opleve gode resultater. [/box]
Der er ingen tvivl om, at authorrank i fremtiden vil få enorm betydning, men det kræver en kæmpe indsats at opbygge en autoritet inden for et emne – Du bør selvfølgelig starte med at arbejde med authorrank, men glem ikke onsite – og linkbuilding for den sags skyld. Selvom links formentlig får mindre værdi i fremtiden betyder det ikke at linkbuilding ikke virker nu.
Hvordan opbygger man så authorrank?
Authorrank er i meget høj grad knyttet til Google+. Det er Googles eget sociale netværk, og er du ikke aktiv der, kan jeg bestemt anbefale at du opretter en profil med det samme.
Google+ er centrum i din authorrank – Det er her du fortæller Google om alle de steder du er aktiv – Det kan være twitter, Facebook, webfora som eksempelvis Amino og lignende.
At opbygge en god authorrank kræver, at du så både skriver godt indhold om dit speciale, at du får både +1’er og kommentarer, og at dit indhold deles. Det er meget stærke kvalitetssignaler for authorrank, og kræver rigtig godt indhold for at lykkes.
Er du i tvivl om du skal arbejde med authorrank? Så er første skridt at kontakte SEOnord – Så kan vi afdække dit potentiale, og hjælpe dig godt i gang med arbejdet.