Det er ikke en hemmelighed, at mange forbrugere bruger de fysiske butikker som showrooms, for derefter at gå hjem og købe produkterne på internettet og det må detailhandlen udnytte bedst muligt.
Som indehaverne af mange af butikkerne i Hjørring ganske rigtigt udtrykte i Nordjyske d. 13. marts, og i TV2Nord den 23. marts, så er det en udfordring at konkurrere med internettet. Men det er et spørgsmål om, at udnytte de muligheder internettet giver for mere salg, fremfor at se det som konkurrence. De fleste butiksindehavere har for længst erkendt, at man ikke kan modarbejde webhandel og mange har også oprettet webshops som supplement til deres fysiske butik.
Udfordringen ligger i at sørge for at investere i at få en ordentlig webshop, der er tilpasset den eksisterende butiks mulighed og kundernes behov. Det er ikke nok at åbne en webshop og så fylde den op med billeder af produkterne og priserne. Siden skal optimeres så den rammer den rigtige målgruppe, med de rette argumenter og så den samtidig er i butikkens oprindelige ånd. Hvis en butik sælger kvalitetsvarer og lægger vægt på service på de pågældende produkter, nytter det ikke noget at åbne en webshop med discountpriser og uden yderligere mulighed for service.
Det er et spørgsmål om at tilpasse webshoppen, så man kan sælge de samme produkter som i den fysiske butik og så f.eks. tilføje en online chatservice, hvor kunden kan få svar på spørgsmål. Webhandel er ikke altid bare et spørgsmål om at få produkterne til en billigere pris end i de fysiske butikker. Det er ligeså meget en service efterspurgt af de travle forbrugere, som først har tid til at købe det nye kamera til familien, når børnene er lagt i seng. Derfor er det vigtigt at de fysiske butikker synliggør sig på internettet. Dette kan gøres ved at sørge for at målrette tekst og services til butikkens målgruppe. Der er stor forskel på om varen, der sælges henvender, sig til den travle småbørnsfamilie eller til den kvalitetsbevidste internetforbruger.
Internethandel er kommet for at blive og det bliver mere og mere udbredt. I nogle lande er det allerede ren vane, at man scanner en vare med en mobiltelefon for derefter at gå hjem og købe den i fred og ro på nettet, hvor man kan undgå køen til kassen og at slæbe varerne hjem i bussen selv.
Et eksempel på en fysisk butik, der har formået at supplere forretningen med en webshop, er purestyleliving, som både sælger deres produkter idenfor boligindretning i den fysiske butik og online gennem deres webshop. De har fået af SEOnord til at optimere deres hjemmeside. Der er blandt andet blevet målrettet tekster til deres kernekundegruppe, ligesom de har gjort produkterne nemt tilgængelige, for både dem der gerne vil se dem i butikken og dem der gerne vil købe dem hjemmefra.
1 kommentar
Hej Lene
Godt indlæg og jeg er helt enig med dig i, at de fysiske butikker skal være bedre til at udnytte de muligheder internettet giver for mere salg, fremfor at se det som konkurrence.