Per Allerup

Internettet er kommet for at blive

from the blog.

Linkbuilding reinvented

I den seneste tid har der været heftig debat om de seneste tiltag fra Google. Der er nemlig sket en heftig udrensning i linkkataloger og artikeldatabaser. Det der er sket er at de fleste kataloger og artikeldatabaser enten er blevet pålagt straf eller helt fjernet fra Googles indeks.

Det betyder jo meget naturligt at links der er placeret på de påvirkede websites lige pludselig er totalt værdiløse for de websites som de linker til. Jeg har selv et par linkkataloger, et generelt og nogle specifikke nichesites. Det lader til at det generelle katalog er påvirket, da der kun er 22 sider indekseret fra kataloget, mens der for få måneder siden var omkring 1500 sider i Googles indeks. Mine nichekataloger ser derimod ud til ikke at være påvirket, idet der ikke er sket ændringer i antallet af indekserede sider, og nye links bliver også tilføjet til indekset.

Hvad betyder det for linkbuilding?

Der er ingen tvivl om at websites der har satset ensidigt på linkbuilding via. kataloger og artikeldatabaser vil blive påvirket i negativ retning, mens de hjemmesideejere der har satset på en bred linkprofil vil vinde frem.

Jeg har set eksempler på websites der er gået fra et par tusinde besøgende dagligt til 40-60 – Ville din virksomhed overleve et sådant fald i besøgstallet?

Hvad er en bred linkprofil?

Når du skal skaffe indgående links til din hjemmeside er det vigtigt at du forsøger at tilstræbe en så bred linkprofil som muligt. I stedet for at satse ensidigt på links fra artikeldatabaser, linkkataloger eller blogkommentarer skal du have links fra alle typer, og oven i det skal du jagte links fra sider hvor du ikke selv kan sidde og taste dine links ind.

Det er også det jeg synes der er sjovest ved linkbuilding: At finde relaterede websites, forfatte en email til ejeren, og ad den vej forsøge at få et link til den hjemmeside jeg arbejder med. Det kan godt være at arbejdet er mere langsommeligt end blot at tæske igennem en liste af linkkataloger, men resultatet er mange gange bedre. Et enkelt velplaceret link fra brødteksten på en relateret hjemmeside kan til hver en tid slå 100 linkkataloger.

Hvor skal jeg så finde mine links?

Der er ikke noget i vejen for at du fortsat jagter links fra kataloger, kommentarer og artikeldatabaser, men du skal sikre dig at det pågældende site er indekseret, og at nye links tilføjes. Så er det selvfølgelig også en god ide lige at sikre at kataloget ikke er gået i koma, for rigtig mange katalogejere kan ikke overkomme at vedligeholde deres kataloger – og et link der ikke er godkendt er ikke et link.

Når du skal i gang med linkbuilding bør du starte med at finde relaterede hjemmesider til dit emne. Start med en simpel googlesøgning, og find nogen interessante sites. Så finder du kontaktoplysninger på ejeren, og skriver en pæn mail – Hvis det er relateret indhold er der meget stor chance for at du får dit link. Husk så at sige tak hvis du rent faktisk får dit link – rigtig mange bliver nærmest beæret over at man har fundet deres lille nicheside, og brugt tid på at skrive en mail.

Fordelen ved at tage den personlige kontakt er, at hovedparten af dine konkurrenter ikke gør det. Hvis de overhovedet linkbuilder aktivt sker det via sider hvor de selv kan indtaste deres hjemmeside – Så hvorfor ikke slå dem ved at få links fra sider de ikke har mulighed for at komme i nærheden af.

Mangler du et godt link? Så er du altid velkommen til at skrive en mail eller ringe – Eller kigge forbi, der er altid kaffe på kanden 😉 – For der er jo ingen grund til at vi bare sidder og gemmer os bag formularer hele tiden.

You may also like

Sikring af kvalitet i linkbuilding

Som en opfølgning på mit indledende indlæg om linkbuilding anno 2011 vil det være nærliggende at komme lidt ind på hvordan du kan sikre dig at du ikke spilder tiden når du linkbuilder. Jeg kan nemlig se på tilmeldingerne til mit “Google-straffede” linkkatalog at folk stadig tilmelder deres hjemmeside i stor stil, selvom mit linkkatalog […]

Google som værktøj til SEO

Et af de billigste, og mest brugte værktøjer i min værktøjskasse er søgemaskinen Google. Udover at svare på vores små dagligdags spørgsmål, som hvad koster spidsen af en jetjager eller hvordan snaver man, kan Google faktisk bruges til rigtig mange spændende ting når vi snakker søgemaskineoptimering, og ikke mindst arbejde med indholdet på din hjemmeside. […]

Google ads er et godt værktøj til at fremhæve din virksomhed

Næsten uanset hvad man fortager sig nu om dage, så kan man foretage sig det på internettet. Hvis du har en virksomhed, og den ikke findes online, så går det nok ikke så godt som det kunne gøre. Alle mennesker bruger et sted imellem 20min og et par timer om dagen på at surfer online. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.